Íme ő, a benézett cipő!
Egy igazi valódi Nike Air Pegasus 25!
Egy pesti kiruccanásom alkalmával tettem szert erre a cipőre még most januárban és amikor felpróbáltam azt éreztem, hogy a lábamra van öntve ez a cipő. Azóta már mentem benne egyet, de azért még szoknunk kell egymást. A cipő 332 gramm és a terveim szerint ebben a cipőben fogom teljesíteni életem első maratoni versenyét.
A cipő nem a Nike legfrissebb modellje, a márka már 25 éve van a piacon, így megbízhatónak érzem.
De jöjjön most egy kis PegaHistória az edzésonline segítségével.
Szürke és sötétkék színkombinációja miatt 1982-ben csak úgy emlegették az első Nike Pegasus futócipőt, hogy az "Esős nap". A Pegasus idén 25. születésnapját ünnepli, és negyedszázados története során mit sem veszített népszerűségéből.
1982 - tartós, kényelmes, megfizethetőA Pegasus első megálmodója Mark Parker volt, aki az 1980-as években az új termékek fejlesztésével foglalkozott a Nike-nál. Parker egy tartós, kényelmes és megfizethető futócipőt akart a piacra dobni. A görög mitológia szárnyas lováról elnevezett új modell a mozgás, a
gyorsaság és a szárnyalás jegyében született meg.
A cipőnek nylon és hasított bőr kombinációjával készült szürke-sötétkék felsőrésze volt és a sarokrészen a csillapítást egy EVA technológiával készült betét biztosította. A modell Koreában készült, de nemzetközi alapanyagok felhasználásával, hiszen a nylon pl. Németországból, a talpbetét pedig az USA-ból érkezett.
1987 - 5 millió pár
Első öt éve során a Pegasusból 5 millió párat adtak el. A modellt használó futók többsége hozzászokott a cipő tulajdonságaihoz, és nem akart változtatásokat. A Nike-nak ki kellett találnia, hogyan tudna tovább javítani a cipőn anélkül, hogy lényegesen megváltoztatná annak karakterét.
1988 - Új modellek
A megújulás egyik útját jelentette, hogy a klasszikus modell mellé újakat terveztek. Így jelent meg 1988-ban a hideg, nedves futásokhoz illetve terepre tervezett Pegasus Air Pegasus ACG. A cipő felsőrésze műbőről készült, orrészét pedig gumiborítás védte. A sima Pegasus 50 dolláros árával szemben a terepcipőt már 70 dollárért árulták.
Ugyanebben az évben vezették be a Pegasus vonal két további modelljét, a Pegasus A/T és a Air Pegasus Racer cipőket is. A szürke-fekete bőrcipő, az A/T a minden terepre jó modell volt (A/T - all terrain), a Racer pedig az első könnyített Pegasus volt, melyet gyors futásokhoz terveztek, és az Air Pegasus 284 grammjával szemben csupán 218 grammot nyomott.
1997 - Kivonulás
15 évnyi piaci jelenlét után a Pegasus az erőtlenedés jegyeit mutatta. Sok megbeszélés és hosszas gondolkodás előzte meg a nehéz döntést: a gyengélkedő modellt egy időre el kell tüntetni a piacról, hogy aztán pár év múlva, a megfelelő pillanatban immár áttervezve és megújulva térhessen vissza oda. A Pegasus a döntést követően két évre eltűnt a polcokról. Ez idő alatt a NIKE cég mintegy 2.000 levelet, 12.000 telefonhívást és 15.000 email-t kapott a modellt kedvelő futóktól, akik annak visszatérését kérték.
2000 - Visszatérés
A tervező Sean McDowell két kollégájával, Dennisonnal és Slingsby-vel együtt tervezte újra a Pegasust. Az egyik első dolog, amiben határoztak az volt, hogy nem lesz a cipőnek látható légbetétje. "Akkoriban mindennek látható légbetéttel kellett készülnie. Az volt az általános vélekedés, hogy látszania kell a levegőnek, hogy el lehessen adni a cipőket. És akkor mi gondoltunk egyet, és azt mondtuk: a futók nem ilyenek. Nekik egy olyan cipő kell, ami megfelelően működik. A külsőségek kevésbé fontosak." - meséli McDowell az új design születését.
A tervező csapat második döntése az volt, hogy kivették a cipőből az 1987 óta használt sarokbetétet, és helyettesítették azt egy, az egész talp alatt végigfutó légbetéttel. A gyártási technológián is változtattak: míg azelőtt a levegőt utólag injektálták bele a cipő talpába, az új modellnél már eleve "belesütötték" a talp anyagába a légbetétet. Ettől a cipő könnyebb lett és a csillapítás hatásfoka is megnőtt.
A külső talpfelület tervezésekor viszont a csapat visszanyúlt a gyökerekhez, és a Bill Bowerman által feltalált gofri mintázatot használta. Extra megtámasztást is kapott a cipő, hogy ne csak a neutrális stílusú futók igényeit tudja kielégíteni. A felsőrész jól szellőző gyöngyvászonból készült és hangsúlyos színeket kapott. 2000 őszére az új Pegasus Air készen állt a piacra dobásra. A cipőt a futótársadalom olyan jól fogadta, a Nike a következő évben nem is változtatott rajta.
2002 - Áttervezések
Két év elteltével azonban már újítani kellett. A 2002-es modell nehezebb volt elődjénél, és jóval erősebb támasztékokat biztosított a lábnak. Ekkor vezették be a cipő felsőrészét átfogó új réteget is. A változtatások átalakították a cipő kinézetét, és a viselésének érzetét is jelentősen módosították. A nehezebb és stabilabb új változat a futók egy részének nem tetszett, és ez az eladásokon is érződött.
Ezt követte a 2004-es Pegasus, ami egy remekül sikerült modell volt, és tökéletesen találkozott a futók ízlésével. Mind a férfi, mind a női modell eladásai megugrottak. Majd jött a 2005-ös változat, ami megint jelentős változásokon ment át, és míg a férfi változat csak közepes fogadtatásban részesült, a női modell - ami most először kimondottan a nők mozgásának biomechanikáját figyelembe vevő elemeket is tartalmazott - sikeres lett. Ezen felbátorodva a 2006-os női modell már jelentősen eltért a férfi változattól, és ismét nagy sikert aratott.
Jubileumi modellekA 25 éves évforduló alkalmából pedig két-két női és férfi modellel is jelentkezett a Nike: az Air Pegasus 25 és az Air Pegasus SE (Special Edition). Mindkét cipőnél megmaradt a gofri mintázatú talpkiképzés, és a felsőrészek kialakításánál is az egyszerűbb, eredeti design felé mozdultak el a tervezők.
Az eredeti elemek mellett azonban már megjelenik a modern technológia is, hiszen modellek Nike+ kompatibilisek, azaz talpkiképzésük olyan, hogy beléjük illeszthető a megtett távolság mérésére szolgáló chip, melynek adatait a futó által használt iPod nano vagy Nike+ SportBand képes fogadni. így mérhetővé válik a megtett távolság, a tempó és az elégetett kalóriamennyiség is. Emellett mindkét modell könnyebb is lett elődjénél,13%-kal. Az SE modellek felsőrésze nagyban emlékeztet az eredeti 1982-es Pegasus színeire.
Az új modelleket egyébként próbálták "zöldebbé" is tenni a tervezők: a cipő alapanyagai között újrahasznosított anyagok is szerepelnek, számítógépes tervezőprogrammal minimalizálták a szabási hulladékot, és áttértek az oldószer-bázisú festékekről és ragasztókról a vizes bázisúakra, így a cipők gyártása során kevesebb szennyezőanyag kerül a levegőbe.
A Nike cég egyik alapítója, Phil Knight így beszélt a Pegasusról: „Ez az egyik nagy sikertörténetünk. Ez egy fantasztikus cipő, ami mára a futás történetének részévé vált."